Diep in de jungle, ongeveer een uurtje buiten Hoi An liggen de ruïnes van Mỹ Sơn. Een complex van 70 oude Cham tempels die ooit de pracht van Angkor Wat in Cambodja of de Borobudur in Indonesië evenaarden. Moesten we absoluut zien! Maar dan wel door de tocht af te leggen met een Sovjet motor. Een rit langs kleine dorpjes en het oorlogsverleden van Vietnam.

De Biker Boys

In Vietnam zijn er heel wat motorgidsen of ‘easyriders’, die de Centraal Vietnamese hooglanden kennen als hun broekzak en toeristen mee op pad nemen. De echte Easy Riders bestaan alleen nog maar in Dalat maar daar trekken we ons niet te veel van aan. Wij gingen op zoek naar een stel sympathieke mannen die dan wel niet het officiële easyrider label mogen dragen maar die de streek minstens zo goed kennen.

Hoi An Motorbike Adventures

Na wat zoeken komen we uit bij Hoi An Motorbike Adventures waar we meteen kennis maken met onze Biker Boys: Bi (de kerel rechts) en Chao (de kerel links) zijn de riders want wij hebben geen internationaal motorrijbewijs. Tien (de tweede man links) is de mechanieker. Komt altijd van pas (bijvoorbeeld als je Go Pro stick geplakt moet worden). En tenslotte is er Hawk, onze gids. Met zijn legerbroek, getatoeëerde armen en piercings ziet hij er misschien uit als een echte badass, maar het is het type ‘stoer vanbuiten, zacht vanbinnen’. Maar hij kan vooral verhalen vertellen.

En dan is het zover. We kruipen achterop een Minsk Sovjet motor uit de Tweede Wereldoorlog. De motors hebben een echte retro look en een heerlijk grommend geluid.

minsk moto vietnam

sanne moto my son

Rollin’ Rollin’ Rollin’

‘Sit back, relax, en geniet van het uitzicht’ zegt Hawk wanneer we ons een weg beginnen banen tussen kleine landwegen en steegjes. We krijgen een uniek beeld van het dagelijkse leven in Vietnam. Onderweg steken we samen met vele andere brommertjes de rivier over per boot.

moto vietnam dorpjes

vietnam moto bananenbomen

vietnam platteland kindjes

moto rivier vietnam

Onze eerste stop is de Banh An Cham tempel. Een tempel die heel erg verschilt van het My Son complex. De tempel heeft namelijk de vorm van een mannelijke fallus. De tempels in My Son daarentegen leggen veel meer nadruk op de yoni en de vrouwelijke vruchtbaarheid. Hawk toont ons een aantal stenen net buiten de tempel waarop je nog oude Cham geschriften kan zien. “Kijk je ziet kogelgaten in de stenen. Aan de achterkant zie je dat de gaten een andere vorm hebben dan aan de voorkant. Die aan de achterkant zijn namelijk van Amerikaanse shotguns, die aan de voorkant van een communistisch geweer. Je kan daaruit dus opmaken dat dit de vuurlinie was tijdens de Vietnam oorlog. Een echte battlefield from hell. “

War zone

Onze volgende stop is Hill 65, een voormalige Amerikaanse basis die 65 meter boven zeeniveau lag. De basis is er niet meer maar er staat nu een Vietnamees monument ter ere van de vereniging van Noord- en Zuid-Vietnam.

Een aantal kilometer verderop stopt Hawk in het midden van brede geasfalteerde weg. We staan in the middle of nowhere. “Dit was ooit de Amerikaanse An Hòa Combat Airport en je staat hier op de runway.” Het is een plek waar je als Amerikaan liever niet vertoefde want de Vietcong verschuilde zich maar een steenworp verderop in de bergen. Zij hadden een beter overzicht en vele Amerikanen sneuvelden hier.

an hoa combat

minsk moto vietnam sanne

Mỹ Sơn

Na een overheerlijke lunch komen we aan het Hindu tempelcomplex van Mỹ Sơn. De tempels liggen diep in de jungle omgeven door bergen en totaal geïsoleerd van de wereld. De Cham bouwden de tempels tussen de 4de en 13de eeuw ter ere van de god Shiva en de koning Bhadravarman. Hun beschaving werd omver geworpen door de Viet waarna de tempels decennia lang verlaten en vergeten werden.

vietnam my son

sanne tempel my son

my son vietnam

In 1898 ontdekte een Fransman het tempelcomplex en startte de restauratie. Tekeningen uit die tijd laten zien hoe groots de tempels ooit waren. Maar tijdens de Vietnam oorlog gebeurde een quasi onherstelbaar drama.

De VietCong koos Mỹ Sơn als basis en de Amerikanen besloten daarom om de tempels te bombarderen. Veel van de tempels werden vernietigd tot er niet meer dan een hoopje stenen overbleef. Tussen de vele bommenkraters vinden we hier en daar nog prachtige gedetailleerde tekeningen terug. We worden er een beetje droevig van, wetende dat er in heel de wereld nog altijd mooie architecturale tempels vernield worden door oorlogen. Na een aantal uren ronddolen in het complex rijden we terug naar Hoi An voor een laatste biertje met de boys.

Praktisch

Wij boekten een tour bij Hoi An Motorbike Adventures. De prijs voor een volledige dag was $95 per persoon inclusief:

– een Engelstalige gids, mechanieker en driver
– de toegangstickets voor de tempels
– lunch, water en koffie
– regenjassen, helms en bescherming
– pick-up van aan het hotel